Masalah..

Standard

Dalam kita meniti kehidupan seharian, nak tak nak kita akan menemukan permasalahan dalam hidup. Masalah kewangan, masalah keluarga, masalah pelajaran dan pelbagai masalah lagi yang kalau nak disebutkan memang tak akan habis.

Memang seronok kalau bab bercerita tentang masalah ini kepada semua orang. Biar semua orang tahu, kita ini bermasalah. Mungkin fitrah manusia yang sukakan perhatian orang lain.
Namun, hakikatnya masalah itu datang untuk menguji kita. Sejauh mana kita berusaha untuk menyelesaikannya.

Kerana Allah tidak akan sekali-kali menguji kita tanpa melihat pada kemampuan kita dalam menghadapinya…

Firman Allah, dalam Surah Al-Baqarah, ayat 286

“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya”

Maka bila kita rasakan bahawa masalah itu terlalu berat untuk dihadapi, merintihlah di hadapan Allah, minta kekuatan agar Allah bantu kita menghadapi masalah ini dengan sebaik-baiknya.

Tak berjaya juga? Luahkan pada teman-teman atau ahli keluarga yang boleh dipercayai, mungkin mereka boleh membantu memberikan jalan keluar.

Carilah apa carapun untuk menyelesaikan masalah tersebut selagi mana ia masih berada di bawah lingkungan syariat Allah s.w.t.

Hakikatnya, masalah datang untuk menguatkan kita. Selagi mana kita tak selesaikan masalah tersebut, selagi itu ia akan datang menghambat kita.

Jadikan masalah sebagai asam garam kehidupan. Tanpa masalah, mungkin kita tidak akan merasa kenikmatan hidup yang sebenar.

Jangan kita rasa, kita seorang sahaja yang menghadapi masalah. Setiap orang ada masalah tersendiri dan terpulang bagaimana setiap dari kita menghadapinya.

Terus berbahagia dengan masalah yang datang. Anggap ia sebagai sebuah batu loncatan untuk kita berjaya dan makin rapat dengan Allah s.w.t

Wallahu a’lam..

Selamat menyelesaikan sebarang masalah yang hadir dalam hidup…Terus bersemangat!!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s