Hidup = Perlumbaan

Standard


Hidup merupakan sebuah perlumbaan.

Antara menjadi yang terbaik atau yang paling lemah.

Dari kecil hingga besar perlumbaan ini akan berlaku sama ada secara kita sedar ataupun tidak.

Semasa kecil, kita bersaing untuk merebut perhatian ibu dan ayah.

Kemudian, semasa bersekolah, kita bersaing dengan rakan-rakan untuk mendapatkan markah paling tinggi di dalam peperiksaan.

Seterusnya, semasa memasuki universiti, kita bersaing untuk mendapatkan pointer paling tinggi atau mendapat anugerah dekan.

Dan akhirnya, semasa bekerja pula, kita bersaing untuk mendapatkan pangkat yang paling tinggi atau mendapat gaji yang paling banyak.

Maka, ingin saya tarik kembali perhatian para pembaca bahawa sejauh mana kita bersaing dalam merebut tempat tertinggi di syurga kelak?

Apabila kita meletakkan kita sedang berada di dalam perlumbaan ini. Maka, kita akan berusaha bersungguh-sungguh di dalam melalui setiap perlumbaan di dalam hidup ini dalam rangka untuk meraih redaNYA.

Maka, tiada akan berlaku sebarang penipuan, penyelewengan, mengambil short-cut dan sebagainya dalam perlumbaan kehidupan.

Sebab kita tahu adanya Tuhan Yang Maha Melihat kita dalam perlumbaan ini. Dan ini akan menjadi prinsip kita dalam memasuki mana-mana perlumbaan.

Wallahu a’alam.

p/s: Tutup dengan ayat Quran yang bermaksud “Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) – untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; (Al-Mulk:2)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s