MENCIPTA SEBUAH PERUBAHAN

Standard
Gulf Fritillary (Agraulis vanillae)

Gulf Fritillary (Agraulis vanillae)

Ramai orang takut untuk berubah.

Hal ini kerana perubahan bermakna kita perlu keluar dari kepompong rasa selamat ke suatu daerah yang tiada jaminan. Dan tidak semua orang ada keberanian itu. Seumpama rama-rama yang keluar dari kepompong, cantik di mata, dekat di hati.

Andai kita ada sebuah keberanian , seringkali ia tidak bertahan lama kerana diri tidak sanggup bertahan dalam kesusahan yang dihadapi sepanjang berada di ruang perubahan itu. Dan ini membuatkan kita mula hilang keyakinan terhadap kemampuan diri untuk mengharungi sebuah perubahan.

Tambahan lagi, ada pula kawan-kawan yang mempengaruhi supaya jangan berubah dan hanya statik di tempat itu. Dan ini menguatkan lagi hujah buat diri agar terus kekal dan tidak berubah walaupun diri tahu, untuk maju itu perlu berubah. Susah betul untuk berubah!

Dan kitaran ini akan terus berlaku sehingga kita rasa stress dan tidak merasa sudah hidup dengan sebaik mungkin atas dunia ini, sebagaimana potensi diri yang kita yakin telah sedia ada dalam diri yang hanya perlu untuk diledakkan.

Stress, bukan?

Jadi, saya mahu mencadangkan penyelesaian yang nampak mudah, tetapi ia tetap ada kesusahan yang perlu dilalui dan anda perlu bertahan supaya boleh berjaya. Apa dia?

Berubah sedikit demi sedikit.

Biasa dengar peribahasa Melayu ini, “sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit.”
Bermula dari hari ini, perbaiki hidup 1 peratus setiap hari. Jika kita istiqamah, selepas 30 hari, kita sudah meningkat sebanyak 30 peratus. Selepas 100 hari pula, kita sudah meningkat sebanyak 100 peratus!

Sila gunakan cara ini andai anda orang yang tidak mampu untuk melakukan perubahan dalam skala yang besar dan terus-menerus seperti orang lain. Hal ini kerana, setiap orang berbeza dari sudut ketahanannya.

Kita boleh untuk melihat kejayaan orang lain sebagai inspirasi. Tapi jangan bandingkan kejayaan mereka dengan kejayaan diri kita yang sudah tentu berbeza. Tidak adil bukan, anda membandingkan diri anda yang tidak pandai bercakap di khalayak awam dengan orang yang sudah pakar berucap di khalayak?

Dengan itu, baru anda tidak rasa tertekan dengan sebuah perubahan. Perubahan adalah suatu proses, ada masa kita gagal, ada masa kita Berjaya. Paling penting, teruskan langkahan, kerana setiap langkah itu dinilai oleh Allah apabila kita ikhlas pada-NYA dan mengikut apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang.

Selamat mencuba dan semoga bermanfaat.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s