Liberalisme

Standard

-gambar hiasan-

 

Liberalisme memilik beberapa asas,

Yang pertama ialah kebebasan mutlak hatta undang-undang dunia dan larangan agama pun tidak boleh menghalangnya dari melakukan sesuatu yang dia kehendaki.

Yang kedua ialah bersifat individualistik yakni berlawanan dengan fitrah manusia yang perlu hidup dalam keadaan bermasyarakat.

Yang ketiga ialah semua perkara dinisbahkan secara logik akal, kalau ikut akal baik, maka ia baik, kalau tidak maka tidak baik. Tiadanya peranan syariat di situ.

Beberapa contoh kumpulan-kumpulan yang membawa idealogi Liberalisme dengan nama Islam, Sisters in Islam (Malaysia), Islamic Renaissance Front (Malaysia) dan Jaringan Islam Liberal (Indonesia)

Liberal-suatu konsep bebas tanpa had, sebagai seorang individu bebas untuk melakukan apa sahaja. Tiada siapa yang boleh menghalang apa yang saya buat atau saya nak buat.

 

Islam Liberal

– mereka melihat Islam ini perlu dirasionalkan. Untuk Islam ini relevan untuk masa kini, maka ia perlu dibentuk mengikut keadaan semasa dan rasional dengan kemajuan sekarang.

3 Aspek:

1.Liberalisasi dalam Aqidah- setiap agama sama sahaja dengan Islam, semua orang dapat masuk syurga tanpa mengira agama dan kefahaman mereka. Allah itu Tuhan bagi semua agama.

2.Liberasasi dalam Syariah- mereka merasionalkan segala hukum di dalam Al-Quran.

3.Liberalisasi dalam Quran- Al-Quran ini hanya sesuai pada zaman Nabi sahaja. Mana ayat yang sesuai masa kini kita ambil, mana yang tak kita ubah sedikit supaya relavan.

 

Siapa yang cenderung terkesan dengan pemikiran Islam Liberal ini?

1- Mereka adalah golongan yang rasa inferiority complex dengan agama Islam, mereka rasa agama Islam ini telah mengongkong mereka. Untuk menjadi seorang muslim yang lebih maju, kita terpaksa menilai balik Islam kita.

2-Mereka terlalu kagum dengan kemajuan orang Barat lalu cenderung untuk mengikut jejak langkah mereka. Pada hal, Barat kini sedang mengalami sistem keruntuhan akhlak dan kehancuran institusi masyarakat yang sangat dahsyat.

Wallahu a’lam.

p/s: Moga Allah memberi kekuatan kepada kita semua dari terjebak dengan fahaman Liberalisme yang akan mengesani keimanan kita sedikit sebanyak terhadap Allah s.w.t.

Mana-mana yang salah tu, sila-silakanlah ditegur untuk diperbetulkan.

Tinggalkan komen